Każdy filtr, niezależnie od tego jaki, będzie musiał być regularnie czyszczony i opróżniany, aby można było nadal wyłapywać niechciane cząstki stałe. Ten proces czyszczenia i opróżniania filtra cząstek stałych jest nazywany regeneracja DPF.
Sadze powstałe w wyniku spalania, które gromadzą się w filtrze, zostają spalone, aby upewnić się, że filtr nie zostanie zatkany i może gromadzić więcej sadzy. Filtr cząstek stałych musi być nagrzany do bardzo wysokiej temperatury w celu wypalenia cząstek sadzy. Można to osiągnąć na jeden z dwóch sposobów: aktywna regeneracja lub regeneracja pasywna.
Regeneracja pasywna
Podczas długich podróży z dużą prędkością, wydech osiąga bardzo wysokie temperatury. Jazda z prędkością 100 km na godzinę lub wyższą przez pewien czas podgrzeje wydech na tyle, aby wypalić cząsteczki sadzy, które zostały uwięzione przez DPF . Jednak większość kierowców nie jeździ z dużą prędkością często lub na tyle, aby polegać na tej pasywnej regeneracji, aby oczyścić DPF z cząstek sadzy.
Aktywna regeneracja
Ponieważ wielu kierowców nie używa swoich samochodów do regularnego pokonywania długich dystansów na autostradzie, producenci musieli wymyślić inny sposób, aby oczyścić DPF z cząstek. Wymyślili system, w którym aktywna regeneracja jest aktywowana, gdy ilość sadzy zebranej w DPF osiągnie określony poziom. W większości samochodów poziom ten wynosi 45% całkowitej pojemności DPF. Gdy zebrana sadza osiągnie tę wielkość, uruchamia proces wtrysku paliwa po spalaniu, który zwiększa temperaturę spalin . W ten sposób, nawet jeśli samochód nie jedzie z dużą prędkością, wydech staje się wystarczająco gorący, aby spalić całą sadzę zgromadzoną w DPF .
Jak dbać o filtr DPF?
Jeśli aktywny proces regeneracji zostanie rozpoczęty, ale dotrzesz do miejsca docelowego, zanim zdążysz spalić całą zawartość sadzy, istnieje możliwość, że kontrolka DPF pojawi się na desce rozdzielczej. Powinieneś być w stanie usunąć tę częściową blokadę po prostu przez prowadzenie samochodu szybciej niż 70 km/h przez około kwadrans lub więcej.