Świat stanął na głowie, gospodarki cofają się, a biznesy izolują się aby móc dalej funkcjonować. Wiosna tego roku spowodowała wypadanie włosów u nie jednego przedsiębiorcy, a teraz okazuje się że był to zaledwie przedsionek tego co nas czeka. Ile potrwa pandemia i ile czeka nas jeszcze lockdown’ów? Nawet naukowcy mylą się w swych zeznaniach dlatego lepiej przygotować się na najbardziej czarny scenariusz bo przecież jesień tego roku pokazała że jest on możliwy. Jednym z najbardziej sensownych kroków każdego przedsiębiorcy to przeniesienie biznesu do sieci internetowej. W dzisiejszym artykule postaram się przedstawić drogę, która może nie jednemu biznesowi z branży handlowej, pomoże w tych trudnych czasach.
Tworzenie sklepu internetowego – czy to dobry pomysł?
Otworzenie sklepu internetowego to najlepszy pomysł jaki można wdrożyć w dobie pandemii. Jeżeli prowadzisz sklep stacjonarny to masz prawie wszystko do wystartowania ze sprzedażą internetową. Nie masz jedynie sklepu internetowego, a to najtańszy szczegół. Sklep stacjonarny ma powierzchnię magazynową, a w czasie lockdown’u może nią być cały. Sklep stacjonarny dysponuje również produktami, a więc od strony logistycznej wszystkie warunki są na starcie spełnione. Ile trwa otworzenie sklepu internetowego? Z zapytań które rozesłałem do agencji interaktywnych wynika że średni czas realizacji sklepu internetowego wynosi od 10 do 50 dni. Najlepszy czasowy wynika miała agencja Design Cart. Te 15 dni możemy wykorzystać na marketing.
Przed zleceniem stworzenia sklepu internetowego powinniśmy rozeznać się w sieci jak wyglądają sklepy internetowe z naszej branży, jaki mają towar oraz jakie mają ceny. Wstępna analiza konkurencji może przynieść cenne informacje, które mogą wpłynąć nawet na sam proces tworzenia sklepu internetowego.
Jak prowadzić sklep internetowy?
Dodawanie produktów, zarządzanie zamówieniami to proste czynności, które nikomu nie powinny sprawiać problemów po krótkim przeszkoleniu. Inna sprawa ma się z obsługą klienta. Polski rynek e-commerce klientów obsługuje wzorowo nawet na tle innych krajów. Klienta powinniśmy obsługiwać niemal natychmiast. Jeżeli odbieramy zamówienie rano to w ten sam dzień powinno zostać wysłane. Ogromna część klientów woli zapłacić nawet nie co więcej ale towar otrzymać na następny dzień. Ważnym zagadnieniem związanym z prowadzeniem sklepu internetowego jest treść, która powinna dokładnie opisywać produkt, a zdjęcia powinny go prezentować tak jak wygląda w rzeczywistości ale również być profesjonalne i prezentować produkt w najlepszym świetle. Chwyty stosowane na Aliexpress nie są mile widziane w Polsce.
Ważnym aspektem w sklepie internetowym jest wybór. Użytkownik powinien mieć do dyspozycji różne metody wysyłki oraz różne metody płatności. Płatność online i za pobraniem to standard. Ale do tego powinny być także błyskawiczne płatności internetowe, BLIK, karta debetowa oraz PayPal. Metody wysyłek powinny umożliwiać odebranie przesyłki w punkcie. Ułatwia to zakupy osobom, które pracują w tych samych godzina co kurier, a jest ich większość.
Jak szybko wypromować sklep internetowy?
W dobie pandemii najszybszą metodą dotarcia do klienta jest Facebook. Gdy nasz sklep internetowy jest w trakcie tworzenia mamy możliwość spożytkowania tego czasu na przygotowanie odpowiedniej strony na Facebook, uzupełnienie jej w treści, zdobycie polubień od naszych znajomych oraz ich znajomych oraz od naszych klientów ze sklepu stacjonarnego. Do dotarcia jeszcze szerszej grupy pomogą nam posty promowane. W sieci znajdziemy wiele darmowych kursów jak dobrze zoptymalizować wyświetlanie postów, aby dotrzeć do docelowej grupy tej jakiej potrzebujemy. W trakcie trwania kampanii na Facebook, warto przygotowywać sklep internetowy do pozycjonowania, poprzez odpowiednio optymalizację sklepu internetowego.
Otwarcie sklepu internetowego nie jest trudne, zwłaszcza jeżeli takowy mamy już w realnym świecie. Otwarcie sklepu internetowego jest znacznie prostsze i tańsze niż otwarcie drugiej placówki sklepu stacjonarnego.